Mediteran

Tags: more, putovanje, odmor, dijete

Mediteran- klima,zdravlje,ishrana

Mediteranska klima ili Sredozemna klima osim područja uz Sredozemno more prevladava u zapadnim delovima Severne Amerike, u delovima zapadne i južne Australije, na jugozapadu Južne Afrike i u središnjim delovima Čilea.Klimu karakterišu  vruća, suva leta i prohladne, vlažne zime.

 Zone sredozemne klime povezane su s pet velikih suptropskih područja. Ovi prostori visokog pritiska pomiču se u smeru polova tokom leta, a prema ekvatoru tokom zime, igrajući glavnu ulogu u formiranju svetskih tropskih pustinja i zona mediteranske klime smeštene polarnije od pustinja. 

Biom mediteranskih šuma i grmlja usko je povezan s mediteranskim klimatskim zonama. Posebna raznolikost klime su površine sklerofilnog grmlja koje se u mediteranskom bazenu naziva makija, čaparal u Kaliforniji, matoral u Čileu, funbos u južnoj Africi, i male i kuongan u Australiji. 

Vodene zajednice u regijama s sredozemnom klimom prilagodile su se godišnjem ciklusu u kojem abiotski nadzori toka populacije i strukture zajednice dominiraju tokom poplava, dok biotski (npr. kompeticija i predacija) nadzori postaju sve više važniji tokom opadanja nanosa. Nadzori prirode postaju sve dominantniji kako prirodni uslovi postaju sve više surovi (tj. vrući i suvi). Posledica toga je sposobnost ovih zajednica na vrlo brzi oporavak nakon suša, poplava i požara.

Mediteranska klima je suva, topla i sunčana. Zato se odlazak u mediteranske krajeve posebno preporučuje obolelima od bronhijalne astme. More prija i onima koji boluju od tuberkuloze, hroničnog bronhitisa, ali i onima koje pate od blažih kardioloških oboljenja ili neuroloških poremećaja. 

Sastavni deo zivotnih navika koje karakterišu ovo područje je i mediteranska ishrana  .

 Proteklih decenija i zadnjih godina epidemiološka, klinička i bromatološka ispitivanja su dokazala da mediteranska ishrana smanjuje rizik od nastajanja kardiovaskularnih i malignih oboljenja kao i da produžava životni vek. To se posebno odnosi na stanovnike Grčke i Španije koji se u najvećem broju pridržavaju tradicionalne mediteranske ishrane. Zato jer je kod njih povećan unos mononezasićenih masti i omega 3 masnih kiselina za razliku od drugih naroda kod kojih su u ishrani pretežno zastupljene zasićene masnoće. Ishrana bogata ribom, voćem, povrćem i proizvodima od integralnog zrna, uz mali udeo zasićenih masti, može poboljšati zdravlje srca kod osoba koje imaju genetske predispozicije za poteškoće sa kardiovaskularnim sistemom. Postoji najmanje 16 zemalja koje se nalaze na obodu mediteranskog mora i kod čijih stanovnika navike u ishrani variraju pod uticajem kulture, etničkog porekla i vere, ali sve u osnovi imaju mediteranski stil. Dakle, svima je zajedničko blaga klima koja omogućava  preko cele godine rast povrća sa velikim lisnatim delovima kao što su zelena salata, zatim agruma (limun, pomorandža, grejpfrut, mandarina), kivija, smokava, badema, grožđa, brokolija i kupusa… Sve ovo su namirnice bogate raznim zaštitnim materijama, koje blagotvorno deluju na čovekov organizam.